
Każdy przedsiębiorca, który rozważa pozyskanie jachtu, motorówki, łodzi czy skutera wodnego, zadaje sobie pytanie, czy zdecydować się na leasing czy kupno. Obie te opcje mogą przynosić korzyści, jednak znacząco się od siebie różnią. Jak podjąć właściwą decyzję? W naszym artykule porównujemy oba rozwiązania i przedstawiamy plusy i minusy każdego z nich.
Zakup sprzętu wodnego za gotówkę
Zakup sprzętu za gotówkę daje przedsiębiorcy niezwykłą elastyczność na wielu polach. Nie tylko w kwestii wyboru konkretnego modelu, tego, czy pojazd wodny jest nowy, czy używany, ale także jego późniejszego użytkowania, warunków ubezpieczenia czy korzystania z niego przez osoby trzecie. W dowolnym momencie istnieje także możliwość sprzedaży jednostki kupionej za gotówkę i jej – przynajmniej częściowego – odzyskania.
Największą zaletą tego rozwiązania jest więc bez wątpienia to, że w momencie zawarcia umowy sprzedaży sprzęt wodny staje się własnością osoby kupującej, która może swobodnie nim dysponować. Jednak z tymi niewątpliwymi atutami wiąże się również całkowita odpowiedzialność właściciela za dopełnienie wszelkich formalności pozakupowych oraz jego stan techniczny. Konieczność naprawy, serwisu czy wymiany części leży wyłącznie po jego stronie. Należy również mieć na uwadze to, że z czasem sprzęt wodny może stracić na wartości, a zakup za gotówkę niesie za sobą wymóg ulokowania w nim znacznej sumy pieniędzy, którą w przypadku wzięcia jednostki w leasing można byłoby rozporządzać. Zwykle małe przedsiębiorstwa lub nowe firmy nie mogą pozwolić sobie na tak duży, jednorazowy wydatek i decydują się na opcję leasingu.
Podsumowując, kupno sprzętu wodnego za gotówkę to:
- możliwość wyboru dowolnego modelu,
- swobodne użytkowanie jednostki posiadanej na własność,
- możliwość sprzedaży pojazdu wodnego na rynku wtórnym,
- konieczność zamrożenia kapitału,
- całkowita odpowiedzialność za formalności po zakupie i stan techniczny sprzętu,
- możliwość utraty wartości po czasie,
- opcja raczej niedostępna dla małych lub nowych przedsiębiorstw.
Zalety leasingu pojazdów wodnych
Leasing sprzętu pływającego, jako sposób finansowania zewnętrznego, jest chętnie wybierany przez wielu właścicieli firm. Wielkość przedsiębiorstwa, czas działalności na rynku, branża czy liczba zatrudnionych pracowników nie ma w tym przypadku znaczenia. Leasing pozwala rozłożyć koszty za sprzęt wodny na dogodne raty miesięczne, bez konieczności inwestowania wysokich kwot pieniędzy za jednym razem. Skorzystanie z niego, oprócz posiadania odpowiedniej zdolności, wymaga jedynie kwoty na czynsz inicjalny, czyli wkład własny. Zazwyczaj nie jest on wysoki – w Marine Leasing wynosi od 10 do 45% wartości sprzętu. Raty leasingowe uwzględniają opłatę za sam sprzęt wodny, marżę dla leasingodawcy oraz stopę procentową. Ich wysokość zależy w dużej mierze od wartości jednostki pływającej – nowsze i bardziej luksusowe pojazdy wodne mogą generować większe koszty w skali miesiąca.

Leasing można także uwzględnić przy optymalizacji podatkowej, co jest kolejną zaletą tej opcji. Przy wyborze leasingu operacyjnego, miesięczne raty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy.
Należy jednak pamiętać, że sprzęt wzięty w leasing nadal pozostaje własnością firmy leasingowej, a sposób korzystania z niego jest szczegółowo opisany w zawartej między stronami umowie. Umowa określa także, czy to leasingodawca, czy leasingobiorca jest odpowiedzialny za ewentualne naprawy i utrzymanie pojazdu wodnego, jaki jest obowiązujący harmonogram spłat, czas jej trwania oraz warunki ubezpieczenia. Jednostka może zostać odkupiona przez leasingobiorcę dopiero w momencie, gdy umowa dobiegnie końca. Nie jest to jednak reguła i wykup przedmiotu leasingu nie jest obligatoryjny – można go zwrócić leasingodawcy lub wymienić sprzęt na nowy. Minimalny czas leasingowania wynosi zwykle 6 lat, po tym czasie kwota wykupu wynosi 26% wartości początkowej pojazdu wodnego.
Do plusów i minusów leasingu sprzętu wodnego można zaliczyć:
- rozłożenie kosztów na miesięczne raty,
- mniejsze koszty początkowe,
- brak konieczności zamrażania kapitału,
- możliwość skorzystania przez małe i nowo powstałe przedsiębiorstwa,
- optymalizację podatkową,
- możliwość wykupu na atrakcyjnych warunkach,
- brak własności i możliwości swobodnego decydowania o sprzęcie,
- obowiązek przestrzegania zapisów zawartych w umowie,
- możliwość generowania wyższych kosztów w dłuższej perspektywie.
Leasing a zakup sprzętu wodnego. Podsumowanie
Wybór pomiędzy zakupem sprzętu wodnego za gotówkę lub skorzystaniem z opcji leasingu to niełatwa decyzja. Świadomość zalet i wad obu rozwiązań może pomóc przedsiębiorcom podjąć ją w oparciu o preferencje, możliwości finansowe i potrzeby. Dla właścicieli średnich i dużych firm, które dysponują wysokim kapitałem, zakup pojazdu wodnego na własność może być opłacalny i dawać więcej swobody. Jednak małe przedsiębiorstwa lub osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niekoniecznie mogą pozwolić sobie na taki wydatek. Wtedy mogą rozważyć leasing sprzętu na określonych warunkach, a rozłożony na raty koszt nie będzie tak odczuwalny dla ich portfela.
Wszystkich zainteresowanych leasingiem jachtu motorowego, łodzi, motorówki, skutera wodnego lub houseboata zapraszamy do kontaktu z Marine Leasing Polska! Oferujemy profesjonalne doradztwo, atrakcyjne warunki leasingu oraz pomoc w wyborze odpowiedniego rodzaju finansowania do Twoich potrzeb.
